Што точно значат термините Rocker, Camber, Flex и ефективна должина на работ кога станува збор за скии? Какво влијание имаат нивните карактеристики врз управувањето со скиите? Сè за формите, конструкцијата и геометријата на скиите.

Терминот „рокер“ порано означуваше личност која претпочита одреден вид музика и одреден начин на живот. Никој не размислуваше за скии. Но, тоа многу се промени со текот на годините. Денес рокерот не се поистоветува само со ACDC, туку пред се со конструкција на скии. Се користат термини како што се „ Tip- & Tail-Rocker “, „ Full-Rocker “ или „Flat“. Но, што всушност се рокерските скии? Што претставува Camber? И која скијачка конструкција е всушност соодветна за мене?

Rocker, Camber или Flex – најважните термини кај конструкција на скии

Со цел да се разберат различните рокерски технологии, важно е да се знаат неколку термини поврзани со конструкцијата на скии. Опишаните елементи влијаат еден на друг во нивниот ефект и затоа треба да се гледаат како целина. Многу термини во конструкција на скии на крајот го значат истото. Затоа ќе се ограничиме овде на најчесто користените.

Што се тоа рокерски скии?

Rocker е конструкција и геометриска форма во скии. На крајот на краиштата, тоа е нагорно свиткување на скиите. Рокерот може да биде во предниот дел на скијањето (Tip-Rocker), во задниот дел (Tail-Rocker), па дури и низ целата должина на скиите (Full Rocker).

Повеќето производители денес ја користат оваа технологија, често дури и за целата палета на модели. Без разлика дали се работи за Freerideski, Freestyle-Ski, Allmountain-Ski, Tourenski или Race-Ski: рокерот обично се поставува насекаде. Постојаниот понатамошен развој и модификации на рокер скиите значеше дека сега навистина може да се вози насекаде и е возможно, дури и корисно, за секоја област на примена.

Но рокерот не е само рокер. Разликите во структурата и геометријата се огромни и имаат силно влијание врз возните карактеристики. Рокер на слалом скиите од Светскиот куп значително се разликува од рокер на фрирајд скиите. На пример, Tip-Rocker може да започне точно пред предниот дел од везот и да се протега низ целиот преден дел на скијата, или може да започне релативно блиску до врвот од скијата. Ова целосно зависи од филозофијата на производителот и саканата област на примена.

Camber – што претставува Camber кај скиите?

Во германскиот јазик, Camber значи и предоптоварување. Традиционално Camber овозможува при скијањето подигнување над површината на средниот дел од скиите, под услов да лежат на подлогата. Највисоката точка обично е под точката на склопување, односно под средината на чевелот. Предоптоварувањето е наменето за ефективно распределување на притисокот врз врвот и опашката на скиите и може да варира во интензитет.

Некои freeride скии имаат негативен Camber (обратен Camber). Овде скијата лежи на подлогата на многу кратка област под средината на чевелот и се заоблува нагоре кон опашката и врвот на скиите.

Последно, но не и најмалку важно, има и скии без никаков Camber (Flat Camber). Скиите лежат рамно под стапалото на поголема површина и се заоблуваат нагоре единствено пред врвот односно крајот на скијата.

Која е ефективната должина на работ (кантните)?

Челичниот раб на скијањето обично оди од врвот до опашката на скиите. Поради конструкцијата на скиите, снегот при кривина не го фаќа целиот раб, туку само одреден дел, таканаречената ефективна должина на работ. Покрај конструкцијата, ова зависи и од оптоварувањето и добиеното отклонување на скијањето и затоа е секогаш променливо. Девијацијата на скијањето што се јавува под оптоварување се нарекува линија на свиткување (флексна линија).

Флексната линија, а со тоа и ефективната должина на рабовите, има сериозно влијание врз својствата на скијањето во однос на однесувањето на скијачот. Ако ефективната должина на рабовите е голема, скијањето работи помазно и има подобро зафат на работ при големи брзини. Од друга страна, скијата е помалку лесна за вртење отколку со кратка ефективна должина на работ.

Што претставува Flex кај скиите?

Flex на скиите ја опишува цврстината во однос на целото однесување на свиткувањето долж надолжната оска на скијањето, т.е. нагоре и надолу. Не треба да се меша со торзија. Ова се однесува на торзијата на попречната оска. Flex влијае на зафатот на работ и на отклонувањето на скиите, а со тоа и на радиусот.

Скија со мек флекс може полесно да се свитка и на тој начин полесно да го намали радиусот отколку ски со тврд флекс и ист страничен рез. Тврдото виткање, од друга страна, обезбедува подобро држење на работ на тврдо тло отколку мекиот флекс под истиот товар.

Различни скијачки конструкции: Кој рокер ми одговара?

Но, кое скијање ми одговара сега и која конструкција да изберам ако претпочитам да скијам во длабок снег или на ледени и тврди падини?

  1. Конвенционален Camber без Rocker

Оваа конструкција е таканаречената традиционална форма на скијање. Зборува и за целосен Camber или класичен Camber. Скијачот има континуиран конвенционален Camber од врвот до скијачката опашка.

  • Возни карактеристики: Ефективната должина на рабовите и непреченото возење се веќе многу големи кога се вози право напред и во мали свиоци. Скијањето лесно се контролира и управува со висок степен на примена на кантните. Засилувањето на скијањето е од понизок степен.
  • Област на примена: Главна примена на ски патеки со тврд до леден снег. Наоѓаат примена и кај тркачки турно скии.
  1. Tip-Rocker

Tip-Rocker скиите се многу вообичаени денес. Овде скијата има конвенционално предоптоварување под везот и има рокерска конструкција на врвот на скијата.

  • Возни карактеристики: Ефективната должина на работ е скратена овде. Оттука, скијата е полесна за вртење и може полесно да се вози околу кривината. Рокерот обезбедува повеќе засилување на мек снег. Сепак, постоечката предоптоварување во средината поддржува добро управување.
  • Област на примена: Оваа конструкција се применува кај повеќенаменските скии. Сепак, оваа структура веќе се користи од некои производители низ целата палета на производи и затоа може да се најде во сите ски категории. Дури и многу тркачки скии имаат инсталиран Tip-Rocker.
  1. Tip- & Tail-Rocker

Покрај Tip-Rocker скиите, Tip- & Tail-Rocker скиите се исто така широко распространети. Под везот, конструкцијата на скиите поседува традиционално предоптоварување и има рокер вграден во врвот и опашката.

  • Возни карактеристики: Ефективната должина на рабовите овде е пократка и затоа, можноста на маневрирање е поголема. Простува полесни грешки во споредба со Full Camber, но не сака толку тврди и ледени падини. Со традиционалното предоптоварување под vezovite, сè уште може многу добро да се вози по целата должина на кантните.
  • Област на примена: Оваа конструкција се применува кај повеќенаменските скии, како и кај Freetouring- und Freeride скиите.
  1. Full-Rocker

Овде предоптоварувањето, односно искривувањето на скиите е во точно спротивна насока. Скиите лежи на подлогата единствено под средината на везот и се криви нагоре во правец на скијачките краеви. Често се карактеризираат со терминот негативно предоптоварување во овој дизајн.

  • Возни карактеристики: Должината на работ под везот е минимална, но сепак променлива. Ова го олеснува надминувањето на инерцијата на широките скии. Должината на работ може да се зголеми со хармонична линија на свиткување. Многу добри пловни својства.
  • Област на примена: Главно за мек и длабок снег и за чиста фрирајд употреба.

Препорачана должина на Rocker скиите

Дури и кај рокерските скии, избраната должина на скијањето е многу зависна од саканата област на употреба, а со тоа и од дизајнот на скијањето. Агилен и тесен слаломски начин на скијање, на пример, диктира должина на скиите помеѓу 155 и 170 сантиметри, додека ски-фрирајд модусот бара должина до 200 сантиметри. Се разбира, должината на скиите се заснова и на вашата висина. Како што е опишано погоре, должината на рокерот исто така влијае на тоа колку лесно се врти скијата. Тоа значи дека скиите долг 200 сантиметри со долг рокер сепак може многу лесно и брзо да се манипулираат во другата насока.

Развојот на Rocker скиите

 

Дури и ако рокерот само постигна целосен пробив во конструкција на скии во последниве години, тој постои многу години. Во основа, уште од создавањето на првите скии. Обликот што сега се нарекува традиционална геометрија со таканаречено конвенционално преднапрегање дојде подоцна.

Ако ги погледнете првите рокерски скии (на пример првиот K2 Pontoon), можете јасно да видите дека рокерот бил многу изразен нагоре. Иако ова имаше позитивен ефект врз лифтот, таквото скијање беше исто така многу бавно во длабок снег. Причината беше високата отпорност на снег што произлегува од виткањето. Така, првите рокерски скии не можеа да создадат оптимална линија на свиткување.

Конечно, Dynastar, меѓу другото, го лансираше првиот Big Dump, скии на кој рокерот во областа на врвовите не штрчеше толку далеку и флексијата во оваа област беше многу поцврста. Ова автоматски доведе до помазно ракување со скијањето.

Конкретно К2 беше многу иновативен кога станува збор за рокерската технологија и со Side Seth развија скија со многу долг рокер (започнува веднаш пред везот), но благодарение на неговата конструкција можеше да покаже многу хармонична линија на свиткување. Целосната рокерска област може да се издигне под оптоварување. Ова ја зголеми ефективната должина на рабовите и го направи скијањето многу помазно. Со Hoji, на пример, 4FRNT успеа да развие скијање што, и покрај негативната Camber конструкција, скијата може многу добро да се справи со тврди површини. Ова е можно затоа што и овде линијата на свиткување функционира оптимално, а скијањето работи речиси по целата должина.

Ова се само неколку од многуте примери кои добро го илустрираат развојот и оптимизацијата на рокер технологијата. Денес, речиси сите производители на скии успеаја да дизајнираат скии кои што можат да се справат со секаков терен. И покрај сите разлики, најважно е скијањето да работи хармонично по целата должина и да се постигне оптимална линија на свиткување.

Резиме и заклучок

Рокер технологијата целосно се етаблира. Во денешно време постојат скии кои можат многу добро да се користат на секој терен. Но, сигурно не постојат скии кои се оптимални во секоја ситуација. И токму поради оваа причина се избираат различни методи на градба за посебни области на примена.